Hallo alle sammen!
Har dere vært i spillebutikker eller filmbutikker i det siste?
Da legger dere kanskje merke til at det absolutt ALDRI er det første spillet i en serie i butikken... Dette er veldig trist å tenke på, fordi det er ikke så veldig kjekt å måtte begynne midt i en serie, selv jeg som er eldre enn de fleste andre medlemmer på Panfu, har gått glipp av begynnelsen på mange serier, og det er en vond følelse, for det er det samme som TV-serier, en kan ikke begynne midt i serien... I det siste har det vært enn forferdelig utvikling i spillebransjen, konsoller kommer og går, spill blir skapt, for så å forsvinne. Konsollene som er vanlig i dag, er uhyre mer avanserte enn det som var vanlig for bare 6år siden, og selv da var det ukomplette historier. Den mest ukomplette historien, er historien om Mario, pga at denne ene serien ikke er komplett, var det en familie som måtte gi fra seg noe, er ikke helt sikker, men det var ihvertfall verdt opp til 9000kr, og det er veldig mye, dette skjedde i et program kalt "Oppgrader!" spørsmålet var "Hva er jobben til Mario?" og hva skjer når en ikke har begynnelsen på hitstorien? Jo, den familien mistet noe de eide, bar pga en hersen historie... For under 11år siden var alle historier komplette, på den tiden var det Gamecube og Playstation1 som var på toppen... På den tiden kunne en gå i en butikk og kjøpe det første spillet i en historie, den gangen tok vi det for gitt, men da vi endelig innså at historiene var i ferd med å gå i oppløsningm var det for sent, alle de gode gamle spillene, var borte for godt. Spill som "Spyor the dragon" ble plutselig verdt flere hundre kroner, for de er så sjeldne i forhold til den gang. Gode gamle historier ble glemt, og klassiske spill forsvant. Folk begynte å innse at de gamle historiene ble borte, og det var mange som sluttet så spille disse seriene, fordi de ikke visste hvordan den begynte, slik er det med meg, jeg har begynnelsen på 2serier, men har spill fra midten av 3historier, og det er ganske kjedelig å begynne midt i en serie, når en vet at det er en begynnelse. Det verste med spillene nå til dags, er kvaliteten. Nå til dags forlanger man at alle spill har minst DVD-kvalitet, og man forventer at det er veldig avansert og er for opptil fire spillere, i tillegg er det mange som forventer at spillet er så voldelig som bare mulig, mange kjøper spill som har en aldersgrense langt over deres egen alder, og resultatet er faktisk at de blir mye mer voldeligere enn de som ikke spiller slike spill, det er derfor det er så viktig at man ikke kjøper spill som har høyere aldersgrense enn det man er. Tidligere, for under 10år siden, fantes det bare to aldersgrupper, fra 3åe og oppover, og 7år og oppover, det var alt, i tillegg var spillene ikke avanserte i det hele tatt, det var sjelden de var for mer enne en spiller, og de var mye mer morsomme enn i dag. I tillegg er konsollene i dag mye mer skadelige enn de gamle. Det en ikke tenker på med de nye spillene er kvaliteten, man forventer at kvaliteten skal være like god som DVD-filmene, minst, men det man ikke tenker på er at slik kvalitet er faktisk skadelig, tidligere, før DVD-filmer var vanlig, kunne man sitte i timvis og spille, uten i det hele å merke forandring, nå er det stikk motsatt, jeg begynner å merke forksjell etter stusselige 30minutter, forskjellene er blant annet trøtthet, svimmelhet, og i tillegg føler man seg helt skudd, man klarer noen ganger nesten ikke å tenke på annet enn spill, spill, mer spill, og enda mer spill. Tidligere var spillene såpass lettet og lite avanserte at en klarte å holde Spilleavhengigheten noenlunde under kontroll, men nå til dags er det svært vanskelig å unngå å bli helt hekta på å spille, slik var det ikke før, da var det svært få som ble hekta på å spille. I tillegg har vi kontrollene, tidligere var alle funksjoner samlet på en og samme kontroll, de var lette å forstå, lette å bruke, og i tillegg var det mye enkleren å gjøre raske bevegelser, man kunne på under 3sekunder endre knapper, og dette gjorde det mye enklere å bekjempe fiender enn med de nye konsollene der det ofte er 2separate kontroller... I tillegg var spillene mye enklere å forstå, i dag er det mye engelsk ute og går i de fleste spill, men tidligere var det veldig enkelt å finne et spill på norsk, og det var enkle instrukser, få kontroller, og mye enklere å holde kontroll over spillet, i tillegg kunne en spille med flere filer, fordi minnekortene var seperate deler, og ikke innebygget i konsollen, dette muliggjorde enda flere spillere, og enda flere eventyr. I tillegg var det ofte mye ekstra material med på spillet, sånn som produsent kommentarer, kortfilmer, og skuespillernes personlige dagbøker, i dag er det sjelden det følger med kortfilmer, hovedårsaken til dette er kopiretten, og at konsollene nå til dags er mer beregnet på å spille, og ikke vise filmer. Mange selskaper ble etterhvert veldig upopulære blant spillere, deriblant ble veldig mange Nintendo-fans veldig sure på Nintendo da de introduserte Nintendo Wii, konsollen er altfor avansert, inneholder for mye greier, og er ofte skyld i alvorlige uhell, deriblant varmeuhellet jeg fortalte om tidligere, dette forkommer dessverre ofte, og det er mange spillere som har fått seg en uhyggelig overraskelse da de begynte å spille. I tillegg er Wii-kontrollene veldig upraktiske, de har en form som er veldig unaturlig, hvilket som ofte fører til ubeskrivelige smerter i ledd og fingre, jeg har selv opplevd slike smerter, og tro meg, det var ikke hyggelig, har man først fått disse smertene, forsvinner de ikke, her jeg sitter og skriver dette innlegget, verker det fremdeles i ledd og fingre pga Wii-kontrollen. I tillegg er det veldig lett å skade både miljø og medspillere med de nye funksjonene på Wii. Den gang Gamecube regjerte, var det veldig mange spill som var så lette å forstå at selv fireåringer ofte spilte dem, og nå overdriver jeg ikke, for enkelte spill var så enkle å forstå, og kontrollene så enkle å håndtere, at det var nifst. I dag er spillene så avanserte at selv jeg som en gang var ekspert på spill, nesten ikke skjønner det døyt med enkelte spill, i tillegg kan jeg ikk fordra de nye funksjonene. Mange spillere hater enkelte selskaper for å ha ødelagt gamle historier, Insomniac for eksempel, skaperne av Spyro, ble ofte uhyre upopulære blant fansen, men til slutt sluttet Insomniac med Spyro, og dermed begynte en helt ny serie, Ratchet and Clank som den kaltes ble raskt den nye sukssesen til Insomniac, Rettighetene til Spyro, ble senere solgt til Activision, og det er de som har ansvaret for denne serien i dag. Etter kort tid forvandlet alle butikker i hele Norge seg drastisk, de fikk flere hyller, flere konsoller, og de fikk enda flere rasende kunder, deriblant meg, jeg hadde blitt lovet av butikken jeg kjøpte min Gameboy Advance at Gameboy aldri skulle gå ut, den var helt ny, og skulle i hvertfall vare i 6år, men det tok bare 2år før DS hadde tatt fullstendig over markedet, og dermed var enda flere klassiske spill borte, noen år senere kom DS lite, og enda litt senere, kom DSi, og nå er til og med DS familien på vei bort fra oss, for Nintendo 3DS er i ferd med å ta fullstendig over, kanksje det bare er en hylle i hver butikk med spill til denne nyheten, men det var slik DS begynte å erstatte Gameboy, den kom plutselig, og begynte å spre seg i butikkene som gress på gjødslet mark, helt til det var bare en hylle med Gameboy spill igjen, og til slutt hadde DS lagt seg som et teppe over Gameboy, alt det gamle, ble glemt. Men, Gameboy ble aldri glemt, den dag i dag er det fremdeles mange som foretrekker å bruke Gameboy, men for hver dag som går ryker stadig flere Gameboy med, til det til slutt ikke vil være flere igjen, og da har Nintendo oppnådd målet sitt, Gameboy er borte, og folk blir tvunget til å kjøpe DS, enten av press fra venner, eller fordi Gameboy er ute...
Det var alt for nå!
Over og ut!
Shaun.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar